Burgemeester en wethouders van Noordwijk,Gelet op:- de bepalingen (voor zover van toepassing) in artikelen 15 t/m 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994); - de bepalingen in artikelen 12 t/m 27 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW); - de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990); Overwegende dat:•de Herenweg tussen de Beeklaan en komgrens een 50 km/uur ontsluitingsweg is binnen de bebouwde kom van Noordwijk met een vrij liggend fietspad;•de Tolhoren een erftoegangsweg is met een snelheidsregime van 30 km/uur die aansluit op de Herenweg;•bij het kruispunt ter hoogte van de Herenweg-Tolhoren de fietser op het fietspad langs de Herenweg voorrang moet verlenen op het verkeer op de Tolhoren;•dit in tegenstelling is tot wat gebruikelijk, waarbij een fietspad langs de gebiedsontsluitingsweg voorrang heeft op het verkeer vanuit een erftoegangsweg;•het een belangrijke doorgaande fietsroute betreft;•in de huidige situatie autoverkeer tegen de geldende voorrangsregels in voorrang verlenen aan fietsers en hierdoor onduidelijke en soms gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan;•In de kern Noordwijk de rotondes waren vormgegeven met de fietsers uit de voorrang;•dit destijds ook de aanleiding was om voor de uniformiteit op dit kruispunt Herenweg-Tolhoren de fietser uit de voorrang te houden;•dit niet overeenkomstig de landelijke richtlijnen is, waarbij fietsers binnen de bebouwde kom op rotondes voorrang hebben op het gemotoriseerde verkeer;•de nabij gelegen rotonde Beeklaan-Herenweg in 2019 is aangepast en conform duurzaam veilig de fietser sindsdien voorrang heeft op de rotonde;•de fietsoversteek ter hoogte van de Tolhoren in deze hoek de enige aansluiting is waar de voorrang daarmee nog niet is gewijzigd;•het voor de eenduidigheid en verkeersveiligheid gewenst is om fietsers in de voorrang te zetten ter hoogte van de Tolhoren;•er in 2022/2023 werkzaamheden gepland staan waarbij de mogelijkheid ontstaat om het kruispunt Herenweg – Tolhoren aan te passen en geheel conform de landelijke ontwerprichtlijnen in te richten;•het echter voor de uniformiteit en verkeersveiligheid gewenst is om op kortere termijn vooruitlopend op de werkzaamheden de voorrangssituatie te wijzigen;•daardoor in eerste instantie de voorrang wordt gewijzigd door middel van het verplaatsen van de voorrangsborden en wegmarkering, waarbij de oversteek op de huidige locatie gehandhaafd blijft;•met deze maatregel tevens een oplossing wordt geboden voor meldingen over onduidelijkheid over de voorrang door het tegen de geldige verkeersregels in voorrang verlenen aan fietsers;•om het verkeer op de Tolhoren duidelijk aan te geven dat het een fietspad is dat in twee richtingen wordt bereden onder de voorrangsborden een onderbord wordt geplaatst met een fietssymbool en pijlen uit twee richtingen;•om voor fietsers duidelijk aan te geven dat het een tweerichting fietspad betreft onder de borden fietspad en bromfietspad een onderbord met pijlen in twee richtingen worden geplaats;•het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd;•bovenvermelde maatregelen wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de bruikbaarheid van de weg en de vrijheid van het verkeer te waarborgen;•de in dit verkeersbesluit genoemde (delen van) wegen binnen de bebouwde kom liggen en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Noordwijk;•het college van de burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit;•overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg heeft plaatsgevonden met de politie, welke positief heeft geadviseerd op de voorgestelde maatregel;Nemen, gelet op het voorgaande, het volgende B E S L U I T :1.Het wijzigen van de voorrang waardoor het fietsverkeer op het fietspad van de Herenweg voorrang heeft op het overige verkeer op de Tolhoren, door middel van het verplaatsen van de borden conform model B06 RVV 1990, het plaatsen van onderborden conform model OB503 RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden;2.Het verduidelijken van het tweerichting fietspad en bromfietspad door toevoeging van een onderbord met twee pijlen conform model OB505 RVV 1990 onder de bestaande borden fietspad en bromfietspad.
De volledige aanvraag is hier te lezen op de site van de overheid.
Ben je het niet eens met een verleende bouwvergunning van bijvoorbeeld je buren, dan kan je hiertegen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de relevante instantie.
Wil je meer vergunningaanvragen bekijken. We hebben een overzicht met alle bekendmakingen in Noordwijk. Bekijk alle Bekendmakingen noordwijk in Noordwijk.
Deel dit bericht:
Redactie Noordwijkkrant
Welkom op de bekendmakingen pagina van de Noordwijkkrant. Op deze pagina vind je alle bekendmakingen in ons mooie Noordwijk.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws in gemeente Noordwijk via Noordwijkkrant.nl.
Vind woningen, vacatures, bekijk 112 meldingen en zie wanneer evenementen plaatsvinden op Noordwijkkrant.nl.
© Noordwijkkrant.nl is een merk van Krant.News Regionale nieuws groep.